Wil je je woning verkopen met winst, dan is renoveren waarschijnlijk een goed idee. Maar ga toch maar niet té enthousiast aan de slag met je sloophamer en verfborstel, want voor je het weet ga je te ver en zie je die winst aan je neus voorbijgaan. Laat deze 7 renovatie-ingrepen links liggen als je echt voor meerwaarde wil gaan.
Hoe weet je of een te renoveren woning de moeite waard is? Dat lees je hier.
Je wil een open ruimte creëren, zodat je woning zonnig en ruim oogt. Maar te veel muren of net de verkeerde muren slopen, heeft juist een averechts effect. Je woning zal op slag veel kleiner lijken. Wil je toch openheid en ruimte creëren? Dan kan je overwegen om je deuropening te vergroten. Minder drastisch, maar wel met het gewenste effect.
Een gigantische slaapkamer kan een meerwaarde zijn voor je woonst, maar die vlieger gaat helaas niet op als je er al je andere slaapkamers voor opgeeft. Een woning met vijf slaapkamers is immers meestal meer waard dan een woning met maar twee slaapkamers, hoe groot ze ook zijn.
Kijk hiervoor ook eens rond in de buurt: als een vergelijkbaar huis in de buurt meer slaapkamers heeft dan het jouwe, dan is de balans voor kopers snel gemaakt.
Het is verleidelijk om je huis te proberen opwaarderen door een zwembad te plaatsen, maar op de eindafrekening is zoiets vooral een zware kostenpost, terwijl het voor kopers niet doorslaggevend zal zijn. Veel mensen zitten daar namelijk niet op te wachten: een zwembad vraagt veel onderhoud en is niet handig als er kleine kinderen rondlopen. Bovendien is het Belgische weer te vaak een spelbreker om echt profijt te halen uit een zwembad.
Laat je toekomstige kopers dus zélf de keuze. Haal in je omschrijving gerust aan dat de ruimte er is, maar maak zelf niet de gok om erin te investeren. Zo spreek je een breder publiek aan.
Een hypermoderne badkamer installeren in een typische woning in seventies-stijl, is niet het beste idee. Dat creëert een stijlbreuk die er niet alleen gek uitziet, maar die je toekomstige koper ook nog eens beperkt.
Die zal immers op korte termijn ook de rest van het huis moeten gaan renoveren, en als die renovatie toch op stapel staat, zal hij ook de badkamer liever in zijn eigen stijl willen. Gevolg? Of hij koopt de woning niet, of hij is niet bereid meer te betalen voor een badkamer die hij toch wil uitbreken.
Te hoogwaardige renovaties die afsteken tegen de rest van het huis, zullen hun waarde helaas niet opbrengen. Zo kan een peperdure jacuzzi misschien een goede investering lijken, maar als de kloof in waarde tussen die investering en de overige kamers te groot is, haal je die meerwaarde er bij verkoop niet uit. Hou je huis dus zo gelijkwaardig mogelijk, met kamers die passen bij de prijs die je wil (en kan) vragen.
Wees voorzichtig met trends die nog niet door het grote publiek in trek zijn. Deze kunnen je kopers immers afschrikken! En als ze er niet door afgeschrikt raken, bestaat de kans dat ze er eerder sceptisch tegenover staan en er dus al helemaal geen meerprijs voor willen betalen.
Het is dus bij renovaties vaak verstandiger om te kiezen voor de veilige, degelijke opties, die voor potentiële kopers vertrouwd aanvoelen.
Een verzorgde tuin spreekt kopers aan, dat klopt, maar je hele tuin gaan aanleggen met verfijnde bloemenperkjes, een kruidenbak en een stel exotische bomen is toch nét een stap te ver. Mogelijke kopers zijn gecharmeerd door een tuin die er goed uitziet, maar zien het ook meteen als een tuin veel onderhoud vraagt. En die verantwoordelijkheid wil niet iedereen zomaar op zich nemen.
1. Te veel muren neerhalen
Je wil een open ruimte creëren, zodat je woning zonnig en ruim oogt. Maar te veel muren of net de verkeerde muren slopen, heeft juist een averechts effect. Je woning zal op slag veel kleiner lijken. Wil je toch openheid en ruimte creëren? Dan kan je overwegen om je deuropening te vergroten. Minder drastisch, maar wel met het gewenste effect.
2. Slaapkamers samenvoegen
Een gigantische slaapkamer kan een meerwaarde zijn voor je woonst, maar die vlieger gaat helaas niet op als je er al je andere slaapkamers voor opgeeft. Een woning met vijf slaapkamers is immers meestal meer waard dan een woning met maar twee slaapkamers, hoe groot ze ook zijn.
Kijk hiervoor ook eens rond in de buurt: als een vergelijkbaar huis in de buurt meer slaapkamers heeft dan het jouwe, dan is de balans voor kopers snel gemaakt.
3. Een zwembad in de tuin plaatsen
Het is verleidelijk om je huis te proberen opwaarderen door een zwembad te plaatsen, maar op de eindafrekening is zoiets vooral een zware kostenpost, terwijl het voor kopers niet doorslaggevend zal zijn. Veel mensen zitten daar namelijk niet op te wachten: een zwembad vraagt veel onderhoud en is niet handig als er kleine kinderen rondlopen. Bovendien is het Belgische weer te vaak een spelbreker om echt profijt te halen uit een zwembad.
Laat je toekomstige kopers dus zélf de keuze. Haal in je omschrijving gerust aan dat de ruimte er is, maar maak zelf niet de gok om erin te investeren. Zo spreek je een breder publiek aan.
4. Een stijlbreuk creëren
Een hypermoderne badkamer installeren in een typische woning in seventies-stijl, is niet het beste idee. Dat creëert een stijlbreuk die er niet alleen gek uitziet, maar die je toekomstige koper ook nog eens beperkt.
Die zal immers op korte termijn ook de rest van het huis moeten gaan renoveren, en als die renovatie toch op stapel staat, zal hij ook de badkamer liever in zijn eigen stijl willen. Gevolg? Of hij koopt de woning niet, of hij is niet bereid meer te betalen voor een badkamer die hij toch wil uitbreken.
5. Te dure upgrades voorzien in een niet-zo-duur huis
Te hoogwaardige renovaties die afsteken tegen de rest van het huis, zullen hun waarde helaas niet opbrengen. Zo kan een peperdure jacuzzi misschien een goede investering lijken, maar als de kloof in waarde tussen die investering en de overige kamers te groot is, haal je die meerwaarde er bij verkoop niet uit. Hou je huis dus zo gelijkwaardig mogelijk, met kamers die passen bij de prijs die je wil (en kan) vragen.
6. De trends voor zijn
Wees voorzichtig met trends die nog niet door het grote publiek in trek zijn. Deze kunnen je kopers immers afschrikken! En als ze er niet door afgeschrikt raken, bestaat de kans dat ze er eerder sceptisch tegenover staan en er dus al helemaal geen meerprijs voor willen betalen.
Het is dus bij renovaties vaak verstandiger om te kiezen voor de veilige, degelijke opties, die voor potentiële kopers vertrouwd aanvoelen.
7. De hele tuin tot op de centimeter aanleggen
Een verzorgde tuin spreekt kopers aan, dat klopt, maar je hele tuin gaan aanleggen met verfijnde bloemenperkjes, een kruidenbak en een stel exotische bomen is toch nét een stap te ver. Mogelijke kopers zijn gecharmeerd door een tuin die er goed uitziet, maar zien het ook meteen als een tuin veel onderhoud vraagt. En die verantwoordelijkheid wil niet iedereen zomaar op zich nemen.